Múzeumi kifutó – trendek a múzeumpedagógiában címmel hétfőn megkezdődött Sopronban a 17. Országos Múzeumpedagógiai Konferencia, amelyet idén a Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ a Soproni Egyetemmel együttműködésben valósít meg. A csaknem száz múzeumi szakember részvételével zajló kétnapos szakmai rendezvény visszatekint az elmúlt évek változatos múzeumpedagógiai fejlesztéseire és bemutatja a jövő múzeumi tendenciáit – közölték a szervezők az MTI-vel.
A Múzeumok őszi fesztiválja záróprogramjaként megrendezett konferencia sajtótájékoztatóján Závogyán Magdolna, a Kulturális és Innovációs Minisztérium kultúráért felelős államtitkára kiemelte a legfontosabb kortárs múzeumpedagógiai trendeket, és kitért arra, hogy a múzeumi szakma folyamatosan megújul, illetve képes reagálni a társadalmi változásokra, az új igényekre és tanulási formákra.
“A kulturális kormányzat a rendelkezésére álló eszközökkel támogat és buzdít minden értékteremtő, újító kezdeményezést, mert hisszük és valljuk, hogy csakis erős identitású, múltját ismerő és tisztelő, jelenét tudatosan alakító és jövőjét felelősen tervező fiatal generációk jelenthetik a hosszú távú megmaradás zálogát” – szögezte le az államtitkár a közlemény szerint .
Sári Zsolt, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum általános főigazgató-helyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy a Skanzennek úttörő szerepe volt és van a múzeumpedagógia hazai népszerűsítésében. Hangsúlyozta:
kultúrstratégiai intézményként kiemelt felelősségüknek érzi, hogy a következő időszak múzeumpedagógiai trendjeit és innovációit is megismertessék a hazai szakmai közösséggel, és országos rendezvényeik által törekedjenek a szakma korszerű szemléletformálására.
Varga László, a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának dékánja a közlemény szerint arról beszélt, megtiszteltetés számukra, hogy a kar a közeljövőben több múzeumpedagógiai mikrotanúsítványt adó képzést indít nappali és levelező tagozaton tanulmányokat folytató pedagógusjelölteknek, akik egymásra épülő és szabadon választható kurzusok keretében sajátíthatják el a múzeumpedagógia alapjait és módszertanát. Mint fogalmazott, a hallgatók a képzés során szerzett ismeretek elmélyítésére, ötvözésére és az iskolai élet megtapasztalására, valamint a gyermekekkel való múzeumpedagógiai foglalkozás gyakorlására is lehetőséget kapnak a soproni köznevelési intézményekben és múzeumokban.
A konferencia résztvevőit köszöntve Kovács Gábor, a Soproni Egyetem oktatási rektorhelyettese kiemelte: a múzeum és az egyetem közös küldetése az értékek közvetítése, a tudás és a kultúra megőrzése, valamint a tanulás élethosszig tartó, közösségi tapasztalattá válása. Szerinte a múzeum ma már nem csupán a múlt őrzője, hanem a tanulás jövőjének laboratóriuma, “egy olyan élő, inspiráló és közösségteremtő tér, ahol az élmény, az interakció és az alkotás új formái találkoznak“.
A rendezvényen átadták az Arany Süni Vándordíjat, amellyel a Múzeumok őszi fesztiváljához kapcsolódó múzeumok kiemelkedő online kommunikációs tevékenységét ismerik el. Idén a Zalaegerszegi Múzeumok Igazgatósága kapta a vándordíjat.
Kedden a Múzeumnegyedben múzeumpedagógiai fórumbeszélgetéssel folytatódik a konferencia, majd a Múzeumi Iránytű kiadványsorozat zöld múzeumi fejlesztéseket összegző 33. kötetét mutatják be.
(MTI)





