Egy sikeres fiatal munkakerő közvetítő cég

Gazdaság
Egymillió forintot keresett egy közösségi recruiter a Talentuno rendszerén keresztül egyetlen nyitott állásra való sikeres ajánlással. A most másfél éves cég teljesen új alapokra helyezte a tehetségek toborzását, hatékony választ kínálva ezzel az évek óta tartó munkaerőpiaci nehézségekre.

Ma már kétszer annyi idő, mire sikerül betölteni egy üres állást, mint 2011-ben volt. A költségek viszont megnégyszereződtek, míg kilenc éve átlagosan egy HR büdzsé 4%-át költötték toborzásra, jelenleg már a 16%-át. Az iparág hatékonysága az idő múlásával csökkent, ráadásul jelentősen meg is drágult. A fejvadászcégek többnyire elavult módszerekkel dolgoznak egy teljesen új környezetben: telefonon, egyesével keresik fel a jelölteket, hogy arról kérdezzék őket, nyitottak lennének-e egy váltásra. Az esetek többségében pedig falakba ütköznek, hiszen korántsem biztos, hogy az adott jelölt éppen aktív munkakereső. A statisztika azt mutatja, hogy egy recruiter napi tevékenysége során 86%-ban olyan jelöltekkel van kapcsolatban, akik már alkalmazásban állnak és éppen nem nyitottak a váltásra.

Erre a problémára kínál megoldást a személyes ajánlás módszere, egy ajánló ugyanis pontosan tudja az ismeretségi körében, hogy ki az, aki munkát keres, váltásban gondolkodik, és elég jól ismeri a szakmai hátterüket is. A magyar fejlesztésű Talentuno HRtech startup a közösség erejét hasznosítva crowdsourcing alapokra helyezte a recruitment folyamatok egy részét, és a tehetségek toborzásába ún. MatchMakereket vont be. Ilyen MatchMaker bárki lehet, aki felhasználóként regisztrál a platformra. A MatchMakerek a platformon elérhető összes cég nyitott állásait ajánlhatják ismerőseiknek, sikeres közvetítés esetén pedig bezsebelhetik a jutalékot.

Így tett K-Czipera Klaudia is, aki 2019 szeptembere óta Talentuno MatchMaker. Unokatestvérét ajánlotta egy multinacionális vállalat budapesti központjába holland és angol nyelvtudással rendelkező ügyfélszolgálati munkatársnak. A jelentkezőt a vállalat felvette, amelynek következtében Klaudia 1 millió forintos jutalékot szerzett. Mondhatni, hogy jól indult a karrierje: a befutó jelölt ugyanis a MatchMaker első jelöltje volt a rendszerben. A jelölt Belgiumból költözött Budapestre, példája pedig rávilágít a közösségi toborzás előnyeire: olyan álláskeresőket lehet elérni a MatchMakerek személyes kapcsolati hálóján keresztül, akik más fejvadászok számára láthatatlanok.

Az immár másfél éves Talentuno két alapítója, Kelliár Zsolt és Balázsik Péter a munkavállalói ajánlási rendszer közkedvelt és bevett módszerére alapoztak, és megnyitották azt a külvilág számára is. A visszajelzések jók: a felhasználók 91 százaléka elégedett a platformmal. A Talentuno célközönségébe tartozó embereknek 5-12 év munkatapasztalatuk van, a saját iparágukon belül nagy ismeretségi körrel rendelkeznek, és a nagyösszegű kifizetés még inkább arra motiválja őket, hogy segítsenek munkakereső ismerőseiknek. Hazánkban jelenleg közel 12.000 MatchMaker van a platformon, és számuk folyamatosan növekszik.